МОДА ПАНКІВ НЕ БОЇТЬСЯБачили написи на стінах: PUNK NOT DEAD? А ще ж на початку 1980-х журналісти, заспокоюючи публіку, стверджували, що панк помер і більше не воскресне.

Але вже після оголошеної 20 років тому смерті цей стиль продовжує з властивою йому напористістю впливати на суспільство. Щоправда, вже не стільки на людські уми, скільки на людський одяг.

Панк, за словами більшості істориків моди, — останній з оригінальних модних стилів в одязі, після нього почався постмодерн і нічого кардинально нового не придумали. Але ж не було ще з дня «смерті» жодного сезону, щоб елементи панку не промигнули на подіумах haute cauture. Не кажучи вже про вулиці, на яких він зародився, звідки проник у вищий світ і потім знову повернувся на вулиці. 

Першим модельєром, яка відмила і привела панк у світ високої моди, була Вів’єн Вествуд. Вона ж залишається флагманом панк-моди до сьогодні. Саме їй і Мальколму МакЛарену, дуже екстравагантній парі, судилося стати авторами стилю одягу punk look. За словами Вествуд, усе почалося з інтересу до будь-яких форм молодіжного бунтарства, які вони з МакЛареном трохи пригладили і додали відсутнього «людиноненависникам» і нігілістам еротизму. Свої перші експериментальні крамниці одягу Вів’єн Вествуд і Мальколм МакЛарен так і назвали — Sex. Завдяки цим крамницям до середини 1970-х цілком оформилася зовнішня оболонка руху бунтарів. До оригінальних знахідок творчості тих років експерти відносять дуже актуальні в нинішньому сезоні «рабські» штани зі з’єднаними на рівні колін штанинами, різні варіації на тему шотландських спідниць, сорочки зі смужок тканини, рвані або стерті до дірок джинси, панчохи в сіточку та зачіску, із якої легко споруджується знаменитий ірокез — сьогоднішні перукарі із задоволенням запозичили досвід тих далеких років. 

Досить швидко Вествуд потрапила у світ високої моди. Перша її колекція називалася «Пірати», потім «Дикуни» і «Дівчата з Буффало» — чимало моделей згодом склали основу гардероба початку 1980-х. Проте апофеозом робіт Вествуд того періоду судилося стати банальній майці із зображенням королеви Єлизавети II із встромленою в губу англійською булавкою (подарунок до ювілею!). Королева як справжня англійка оцінила тонкий гумор, однак примірити подарунок усе ж не наважилася. Але завдяки цьому жарту панк, який виник із субкультури зі своєю мовою знаків (драний одяг, бритви, ланцюги) і лякав основну частину населення, став придатним до вжитку широкими масами. «Панк-бомбу» було знешкоджено, його символи — розсекречено. Восени 1977-го ввійшли в моду вечірні сукні з чорного шовкового джерсі, розрізані та скріплені англійськими булавками, і сприймалися вони вже як щось повсякденне. Панківський одяг можна було замовити за каталогом, багато дизайнерів стали працювати в цьому вже не такому радикальному напрямі. Але без Вествуд вони не рушили б і з місця — вона перша додала гуму та каучук у деталі одягу, перша стала строчити швами назовні, винайшла спідниці-тюбики і досягла досконалості в структурному моделюванні.

На зміну 1980-м явився «грандж», котрий, по суті, також був модифікацією панку. Досить згадати безформні продірявлені вбрання геніальної Реї Кавакубо для Comme Des Garcons або асиметричні сукні від Martin Margiel, які правили бал на початку 1990-х.

Що далі? Все той же панк: Мадонна ввела в моду шкіряні аксесуари — пам’ятаєте кліп Like a Virgin? Дольче та Габбана запропонували глянути на жіночу білизну як на одяг — це було, прямо скажемо, по-панківськи радикально; протягом багатьох років респектабельний Hermes продавав «садомазохістські» браслети найбільш вишуканим жінкам світу, а ірокези спокусливо виглядають і донині на показах Будинку Chanel.

Сьогодні люди панк бояться вже просто за звичкою. Насправді ж, давно розгубивши свою ідеологію і перетворившись на декоративний елемент, ніякої загрози буржуазним цінностям він уже не становить. Справжніх панків із їхніми кольоровими зачісками, у шотландських спідницях, у нашийниках і в черевиках Dr.Marten’s ще можна зустріти в районі лондонських Кінгз-роуд або під час карнавалів на Геловін. Тому наш час — еклектика. «Чистий» стиль — це не модно. І той же «панк», який починався як поєднання непоєднуваного — люрексу та шкіряних грубих черевиків, драних майок і туфель на шпильках, — сприймається не інакше як «чистий стиль». Але саме «панк» завдяки своєму еклектичному минулому слугує «сировиною» всій сучасній дизайнерській кухні. «Всі мої ідеї відтворюються іншими модельєрами тільки в більш згладженій формі, — спокійно розмірковує «панкуюча королева»» Вів’єн Вествуд. — Утрируваний силует, над яким я працюю, робить свою справу. Вплив моїх моделей на моду часто не усвідомлюється, у них бачать лише прагнення епатувати публіку». Відтоді, коли «панк» оголосили померлим і коли він по суті народився для мас, минуло 20 років. І зараз усі модні експерти сходяться в одному — ніхто не впливає на тенденції моди сильніше, ніж «сірий кардинал» Вів’єн Вествуд. А де вона — там і «панк», котрий, безумовно, NOT DEAD.

Єва АДАМЧУК
Фото: FOTObank